پایگاه خبری دعبل نیوز 25 شهريور 1397 ساعت 12:16 http://www.deabelnews.ir/news/33479/بازگشت-اشعار-اصیل-آیینی-عزاداری -------------------------------------------------- در گفت و گو با شاعران و مدیحه سرایان بررسی شد عنوان : بازگشت به اشعار اصیل آیینی در عزاداری ها -------------------------------------------------- متن : با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) برخی شعرا موضوع شعر آیینی را پیش کشیده و به ابعاد آن پرداخته اند. همین هفته گذشته بود که عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه سرا، با اشاره به آسیب شناسی شعرهای مورد استفاده در هیأت های سوگواری گفت: مرثیه هایی می شنویم که بیشتر به ترانه های پاپ نزدیک است و از جهت ریتم و ملودی و حتی گاهی کلام با شعرهای مذهبی فاصله دارد.براستی شعر آیینی این روزها در چه وضعیتی قرار دارد و ادیبان و شاعران چه نظری درباره آن دارند؟ متأسفانه شاعران روزگار ما منفعل شده اند رضا اسماعیلی، شاعر معاصر که خود شعر آیینی هم می سراید، در این باره به ایران می گوید: وقتی می بینیم یک کالای فرهنگی تقاضای بالایی دارد، باید بر کیفیت آن بیفزاییم و سعی کنیم اثر فاخر و ارزشمندی را عرضه کنیم. تا همین گذشته های نه چندان دور خلوص مهم ترین ویژگی مداحان بود و خیلی مراقبه و محاسبه می کردند که خدای ناکرده پای شان را کج نگذارند و شعری نخوانند که باعث وهن خاندان رسالت شود. اما امروز برخی دنبال مد روز هستند که مردم و بخصوص جوان ها چه شعر و ریتمی را می پسندند. همین نکته می تواند آسیب های زیادی به ادبیات آیینی ما وارد کند. موسیقی و شعر این ایام را باید از فرهنگ خودمان استخراج کنیم و به دنبال ترانه های کوچه بازاری نباشیم. اسماعیلی در ادامه افزود:باید دانش دینی و شعرشناسی در بین مرثیه خوانان افزایش یابد و حتی با فرهنگ اسلام و تاریخ و احادیث نیز آشنایی داشته باشند. متأسفانه یکسری شعرهای نازل خوانده می شود که از لحاظ فرم و ساختار و مضمون و محتوا، یک بار مصرف و فی البداهه هستند که باعث می شوند بعد معرفت افزایی شعرها کم شود و ادبیات آیینی آسیب ببیند. این شاعر آیینی در خصوص تعامل مداحان و شعرای آیینی خاطرنشان کرد:باید بین شاعران و مداحان اهل بیت تعامل بیشتری برقرارباشد. شاعر اهل بیت با حفظ استقلال خودش باید با مداحان جلسات مشترکی داشته باشند و با هم در برخی محافل ادبی نشست و برخاست داشته باشند تا به یک زبان مشترک در نوحه ومرثیه برسند تا یک اثر فاخر و ارزشمند خلق شود. متأسفانه شاعران روزگار ما هم منفعل شده اند. برخی شعرای جوان بر اساس سفارش ها شعر می گویند و در واقع شعر از آن فخامت و ارزش های ادبی اش تهی می شود و اثری سخیف به جا می ماند. به همین خاطر است که می گویم، شاعران باید استقلال ادبی خود را حفظ کنند. باید تلاش کنیم به عنوان شاعر اهل بیت اخلاص را در خودمان پرورش دهیم. بخصوص در بحث عاشورا به دنبال پیام های انسان ساز عاشورایی و به دنبال بیداری و آگاهی بخشی به جامعه باشیم. اگر این نگاه حاکم باشد، طبعاً اشعارمان را از دل ادبیات هزار ساله پارسی و غنی خود بیرون می کشیم. تشکیل یک نهاد مردمی با مشارکت شعرای آیینی و مداحان پیشکسوت مرتضی طاهری، مداح پیشکسوت که خود نیز شعر می گوید، دراین باره معتقد است: شعری که ذوقی سروده شود ممکن است با اعتقادات تناسبی نداشته باشد. بهترین خدمت به این جوانان این است که آنها به سمت فراگیری این فن که شامل چند فن متفاوت است سوق داده شوند. یعنی فن خوانندگی وموسیقی، ادبیات و شعر، جامعه شناسی و مخاطب شناسی و فن بیان. یعنی همه اینها در مداحی تجمیع شده است اگر اینها را فرا نگیرد، قطعاً مخاطب آزرده می شود و ماندنی نخواهد بود. طاهری خبر از تأسیس یک نهاد و تشکلی داد که قرار است این حرکت را هدایت کند تا اشعار آیینی و مذهبی بیشتر خوانده شود و از این معضل و آسیب جلوگیری شود. او معتقد است این نهاد حتماً باید مردمی باشد و با مشارکت شعرای آیینی که تغذیه کننده فکر جامعه هستند، تشکیل شود. ما در میراث فرهنگی مان برای تولید آثار فاخر آیینی غنی هستیم مصطفی محدثی خراسانی در مورد غنی بودن شعر آیینی می گوید: ما در میراث و تولیدات فرهنگی مان چه درحوزه شعر و چه موسیقی چیزی کم نداریم برای تولید آثار فاخر آیینی. شعر بسیار خوب هم در اشعار فارسی کلاسیک فراوان است و هم درشعر معاصر. قبلاً بزرگان ما شغل و پیشه شان را داشتند و در کنارش برای اهل بیت نیز مداحی می کردند. او در خصوص نظارت بر شعر آیینی می گوید: به لحاظ ارزیابی شعرهای آیینی چون به نوعی تبلیغ دین می کنند، سازمان تبلیغات باید آنها را تأیید کند. قطعاً از یک طرف چون کار فرهنگی است و با فرهنگ عموم سروکار دارد به وزارت فرهنگ هم مرتبط می شود. این گونه نباید باشد که هر کودک 8 ساله ای تریبون دردست بگیرد. راه دیگر این است که ارتباط تنگاتنگ تری بین جامعه مداحی ما و جامعه ادبیات وشعر ما برقرار شود. اولاً شعرهای خوب در اختیار مداحان قرار بگیرد، که شعرا هم باید سعی کنند با زبانی شعربگویند که برای مردم هم قابل فهم باشد و بتوانند ارتباط برقرار کنند. اکنون طوری شده که شعر خوب با مردم ارتباط برقرار نمی کند شعری هم که ارتباط برقرار می کند بشدت ضعیف است.